Een schrijver/voetballer in de klas:
‘Extra pauze is hartstikke goed’
Een kinderboekenschrijver in de klas. Een half jaar lang. Groep 6 van De Lochtenbergh heeft dikke pret met Eus Roovers. ‘Hij kan goed voetballen’, weet Jordan (10).
Hoe hij dat weet? ‘We hebben net met hem gevoetbald. De hele klas. Nu gaan we een verhaal schrijven over wat er allemaal is gebeurd.’ Eus: ‘Extra pauze is hartstikke goed. Bewegen, iets meemaken. Dan heb je tenminste iets om over te schrijven.’
Klopt helemaal, vindt groep 6. En een verhaal schrijven over de extra pauze, is ook geen probleem. Aicha (10): ‘Schrijven met Eus is leuk.’ Caithlyn (11): ‘We schrijven heel veel als hij er is. Vaak Ikjes, verhalen over jezelf.’
Penalty
Wat ze bijzonder vinden aan hun gastleraar: hij wil zèlf graag leren. Amira (9): ‘Eus zegt vaak: Wat leer ik veel van jullie.’ Caithlyn: ‘Hij wil leren hoe je een les leuk kunt maken.’ Aicha: ‘Iedere keer iets anders, dat is leuk.’ Caithlyn: ‘Hij is daar al heel goed in.’
Hoe schrijf je penalty? Hoe schrijf je hands, goal en gechilled? Het regent vragen tijdens het schrijven. Eus schrijft de woorden op het bord. ‘En een kopbal maak je met je hoofd. Niet met je kop. Raar. Waarom heet het dan niet hoofdbal?’
Ik word kinderboekenschrijver
Ik word ook kinderboekenschrijver. De titel van mijn boek is: De draak die alle ridders dood. Mijn verhaal begint zo: Er was eens een draak. Hij huppelde door het bos. Toen kwam er een ridder. Hij zei: Ik moet jou hebben. Maar de draak beet het hoofd van de ridder eraf. De draak zei: trommeldetrommeldetrom.
Tijn (8)
Een kinderboekenschrijver in jouw klas.
Wie zou jij kiezen? Waarom?
De redactie van TilburgJunior is benieuwd…