‘Scholen moeten meer vertrouwen
in leerlingen hebben


In groep 8 kies je een nieuwe school. Dat hoef je niet alleen te doen. Van alle kanten komt hulp: je gaat naar open dagen en je maakt een eindtoets. Toch kan het tot het laatste moment spannend zijn, merkte Fynn. ‘Ik wist dat vmbo-tl beter bij me past.’

Net als alle groep-8ers kreeg Fynn in februari zijn schooladvies. Dat was vmbo-kader/vmbo-theoretische leerweg. Een school met dat soort onderwijs zou het beste bij Fynn passen. ‘Ik dacht: kader? Ik denk dat theoretische leerweg beter past.’ Toch schreef hij zich alvast in bij een school. Richting: vmbo-kader.

In april maakte Fynn de eindtoets. Die toets helpt ook om te ontdekken welk soort middelbare school bij je past. De uitslag? Vmbo-theoretische leerweg/havo. ‘Ik was heel erg blij’, zegt Fynn. ‘Havo lijkt me te moeilijk, maar tl kan ik heus wel aan.’ Zijn school paste het schooladvies aan. Daar was hij blij mee, maar, vindt hij: ‘Ze hadden me in het begin al meer moeten vertrouwen. Scholen moeten meer vertrouwen hebben in leerlingen.’

Voetbalcommentator
Fynn was niet de enige in Tilburg die dit meemaakte. Veel meer achtstegroepers kregen, na de eindtoets, een hoger schooladvies. Volgens veel scholen komt dat omdat leerlingen heel hard hebben gewerkt voor de eindtoets. Fynn: ‘Bij mij klopt dat. We oefenden iedere dag op school. Taal, lezen en rekenen. Ik heb ook thuis geoefend.’

Het lukte Fynn niet om zich in te schrijven bij een andere school. ‘Daar was geen plaats meer. Dat is jammer.’ Hij kon wel wisselen van richting bij zijn nieuwe school. ‘Dat is prima. Deze school voelt vertrouwt. Vrienden van mij gaan er ook heen. Ik ga heel goed mijn best doen, want ooit wil ik voetbalcommentator worden.’

Vrienden

Fynn gaat met een paar vrienden naar dezelfde school. Ook Izana (11) en Akram (12) willen naar dezelfde school. Klik of tik op de foto en lees hun verhaal.

Voetbaljournalist

Fynn is gek op voetbal. Loek ook. Hij was een middag voetbaljournalist bij zijn favoriete club: Willem II. Klik of tik op de foto en lees zijn verhaal.


Laat leerlingen zelf bepalen naar welke
middelbare school ze gaan.
Eens? Niet eens? Wat vind jij?