Gymles afschaffen ja/nee
Gewone kleren uit. Sportkleren aan. En – hups – je bent klaar voor de gymles. Gymmen. De één vindt een feestje. De ander gruwt ervan. Rover: ‘We hebben op school een slackline. Dat is heel cool.’
Als een koorddanser balanceren op een slackline? Apart! ‘We hebben meer bijzondere dingen bij de gym’, vertelt klasgenoot Thomas (12). ‘Klimmen aan de klimwand’, geeft Sebastiaan (12) als voorbeeld. Jiri (12): ‘Scheidsrechter zijn tijdens het voetbal.’ Tom (12): ‘We leren ook dingen over bewegen en veiligheid.’
Aparte les of niet, van gymmen worden de leerlingen van 2College Cobbenhagenlyceum niet altijd blij. Zo vindt Tim (12) rennen tijdens de coopertest saai. ‘Maar turnen en ringen zwaaien, vind ik weer wel leuk.’ Sienna (12): ‘Ik zit bij korfbal, dus dat is mijn sport. Maar op school vind ik korfbal minder leuk om te doen. Eigenlijk ben ik gewoon lui.’
Eigen sport
Jorn (13) snapt Siënna wel. ‘Je hebt een sport gekozen. Je wilt er beter in worden en je hebt een eigen team. Dat is anders dan gymmen op school.’ Toch werkt bij hem de combinatie sport en school wel. ‘Ik zit bij wielrennen. Met school doen we mee aan de Alpe d’huzes. De berg op fietsen voor een goed doel. Daar heb ik zin in.’
In de schoolpauze zul je Rover (12) en de anderen niet gauw zien voetballen. Tim: ‘Als ik iets doe, dan is het eerder verstoppertje.’ Thomas: ‘Meestal doen we spelletjes op de telefoon.’ En e-sporten, sporten op de computer, doen ze dat ook? ‘Ja! E-sporten!’, roept Rover. ‘Dat moeten ze bij de gymles invoeren.’
Scholen kunnen de gymles beter afschaffen.
Eens? Niet eens? Wat vind jij?
Oneens: actief zijn, maakt blij
Kinderen moeten actief bezig zijn. Als ze bezig zijn geweest zijn ze blij en hebben ze meer zin om te leren.
Thomas (12)
Eens: nooit een leuke sport
Ik houd niet van sporten. Het is ook saai omdat we nooit een leuke sport of leuke spelletjes doen. Ik ben ook best lui.
Siënna (12)
Oneens: wel graag douchehokjes
Veel kinderen bewegen weinig en school is er om jou op te leiden. Als er dan ook rekening wordt gehouden met de fysieke gezondheid is school compleet. Ook is het efficiënt voor de doorbloeding zodat je je beter kan concentreren nadat je hebt gesport. Er kunnen alleen wel wat dingen worden verbeterd. Zo is het wel zo fijn als je na het sporten kunt douchen zonder dat er achtenzestig andere leerlingen je naturalistisch zien. Daarom zijn douchehokjes waarin je ook kunt omkleden erg gewenst. Dan kom je weer fris in de klas.
Daan (12)
Oneens: andere lessen zijn saai
Ik moet mijn energie kwijt kunnen. En het is leuk met vrienden. De dingen die we doen zijn vaak leuk. Zoals het vier-ballen-spel. Onze leraar is ook leuk. En verder zijn de andere lessen vaak saai en dan is het leuk om iets als gym te hebben.
Sebastiaan (12)
Oneens: je leert nieuwe dingen
Gym is leuk en je kunt er sportiever van worden. Met gym leer je nieuwe dingen en misschien kende je dat nog niet. Als je niet veel sport, vind je gym misschien wel fijn.
Marcello (12)
Oneens: vaak ligt het aan de leraar
Ik vind gym leuk, omdat ik lekker kan rennen. Ik doe er ook sporten die ik nooit heb gedaan. Maar of het echt leuk is, ligt vaak aan de leraar.
Tim (12)
Oneens: energie kwijtraken
Gym is heel leuk en je kan even je energie kwijt. Ik ben namelijk best druk.
Jiri (12)
Eens: ik ben sporter
Ik ben sporter dus doe al genoeg aan sport.
Jorn (13)
Interview – ‘Niet echt zweten bij de gymles’
De kinderen bij de gym van 2College Cobbenhagenlyceum hebben het best leuk. Ik heb iemand geïnterviewd. Zijn naam is Abdirahman. Hij zei dat hij veel nieuwe dingen heeft geleerd. Bijvoorbeeld hoe je de salto doet. Hij vindt het best wel leuk. ‘Een beetje bewegen, is ook wel leuk’, zei hij. Toen ik hem vroeg of hij een flikflak kon, ging hij lachen. Hij zei dat hij het niet kon. Hij zei dat hij niet echt zweet van de les, omdat je niet zoveel rent. Zij lievelingsactiviteit is voetbal. Hij is fan van voetbal. Hij vindt een paar apparaten ook leuk, zoals de schommels en de mat.
Mohamed (12)
Deze bijdrage aan TilburgJunior is mede mogelijk gemaakt door