Weg met de musical-tranen,
groep 8 maakt een film
Keihard gillen op de gang. Sinds groep 1 weten ze dat dat niet mag. ‘Maar het móest’, zegt Nena (12). ‘Twee keer zelfs,’ zegt Queste (12). ‘Mijn stem sloeg over.’ Nena: ‘Eindelijk iets gedaan wat niet mag.’
De gil is binnenkort te horen in de film ‘Hotel Pendula’. Hoofdrolspelers zijn Nena, Queste en alle andere 8-ste groepers van basisschool Pendula in Tilburg. Behalve hoofdrolspelers zijn de leerlingen ook cameraman. Nena: ‘We hebben een boek, een script. Daarin staat wat we moeten doen. Het is eigenlijk net als met een musical.’
Een musical, daarop had groep 8 zich verheugd. Maar door corona kan die niet doorgaan.’ Nena: ‘De hele klas was verdrietig. Geen musical. Dan mist er echt iets.’ Queste: ‘Meneer Remco zei: we gaan een film maken.’ Nena: ‘Ik dacht meteen: dat is supersaai.’
Telefoon
Vergissing! ‘Het is superleuk’, zegt Nena nu. ‘We doen alles zelf. We regelen kleding, de achtergrond, de locaties. We filmen ook zelf, gewoon met onze telefoon.’ Queste: ‘Bij een musical zou ik plankenkoorts hebben. Nu niet. Als ik mijn tekst vergeet, begin ik gewoon opnieuw.’
Alle leerlingen filmen stukjes van de film. Wie plakt alles aan elkaar? ‘Meneer Remco’, zegt Nena: ‘Hij doet ook de voice-over.’ Queste: ‘Meneer Remco is heel kalm. Hij jaagt ons niet op. Ik denk wel dat de film op tijd klaar is.’ Dat wil zeggen: op de eennalaatste schooldag. Dan wil groep 8 de film aan de hele school laten zien.
Tekst vergeten en andere missers
Tekst vergeten, is niet erg bij een film. Ook andere missers zijn geen probleem: je doet het gewoon opnieuw. Nena: ‘Ik heb een shot waarin ik van schrik water moet uitspugen. Dat heb ik vier keer opnieuw gedaan.’ Queste: ‘Ik heb een scene met een lift. Het bleef maar mis gaan.’
Waar gaat de film eigenlijk over?
Om de première spannend te houden, verklappen Nena en Queste liever nog niets over de film. Maar vooruit, toch willen ze wel iets kwijt over ‘Hotel Pendula’. Queste: ‘Het gaat over een school en die moet worden gesloopt.’ Nena: ‘Maar dan komen de leerlingen met een plan…’
Veel geleerd
Scène, over-de-schouder-shot, laptop-shot. Groep 8 heeft al veel geleerd. Nena: ‘Voordat je iets opneemt, zeg je eerst bijvoorbeeld: scène 1a, shot 6. Dan weet je naderhand welk stukje film het is. Zo kun je het helemaal uitstippelen.’ Queste: ‘Ik maak vaker filmpjes. Voortaan doe ik het ook zo. Heel handig.’
Een musical, een film, nóg iets anders.
Wat wil jij doen in groep 8?
Schrijf je verhaal op. Stuur het naar TilburgJunior!
Een musical!!!!
Ik wil een musical in groep 8!!!! Want ik zit op musical bij Tikiko. Ik heb onderhand al 20 keer opgetreden. Ik houd het meest van dansen. Het is heel gezellig. Soms hebben we werkdagen en moeten we de hele dag oefenen. We gaan ook barbecuen. Mijn nichtje zit ook bij Tikiko. We hebben ook regelmatig tussendoor een optreden. Dan zingen en dansen we gewoon liedjes die dan leuk zijn. Door Tikiko kun je ook meedoen aan echte musicals.
Dana (11)