Banaan + tomaat + computer = piano
Leuk hoor, spelletjes spelen op de computer. Maar Colwin vindt het nóg leuker om zelf spelletjes te bedenken en te maken. Daarom gaat hij naar Coderdojo. ‘Het is leuk om van andere kinderen nieuwe dingen te leren.’
Vijf bananen, twee tomaten. ‘Het is een toetsenbord’, zegt juf Lisa. ‘Druk maar op een banaan.’ Colwin (11) drukt. Uit de computer die voor hem staat, komt pianomuziek. Colwin drukt op een andere banaan. Nog meer muziek. ‘Hé, het is een piano.’
Geinig, vindt Colwin. Toch is hij niet naar Coderdojo gekomen om piano te spelen. ‘Ik maakt thuis filmpjes en spelletjes met Scratch. Ik denk dat ik hier nieuwe dingen kan leren. Van andere kinderen, maar ook van de grote mensen die hier zijn.’
Scratch
Colwin laat zien hoe Scratch werkt. ‘Kijk, je hebt kant-en-klare afbeeldingen en blokjes tekst. In de tekstblokjes zitten codes verwerkt. Met die blokjes kun je de afbeeldingen laten bewegen. Je kunt ze ook geluid laten maken. Er kan heel veel.’
Hij kijkt nog eens naar de bananen en tomaten. ‘Wacht! Ik weet wat de truc is. De bananen en de tomaten geleiden stroom. Ik kan er zelf een piano mee bouwen. Gewoon de stroomdraden vastmaken aan de computer. Leuk! Dit gaat lukken.’
Liever spelen dan maken
Zelf een spel maken, vind ik te veel moeite. Ik speel liever games in plaats van dat ik ze maak. Ik speel graag Fortnite-Minecraft-Growtopia. Ik speel bijna elke dag, als het kan. Mijn ouders vinden het leuk alleen ze zeggen ook dat ik naar buiten moet. Ik zit ook bij voetbal. Ik weet niet wat het leukst is. Ik kan niet kiezen tussen gamen en voetballen.
Jorn (11)