Een eigen radiostudio in school:
‘Je leert netjes voorlezen’


‘Tijd voor taal. Pak je boek en schrift maar.’ Komt die zin je bekend voor? Bij basisschool De Vijf Hoeven horen de leerlingen ook iets anders. ‘Tijd voor taal. We gaan naar de radiostudio.’

Voor die studio hoeven de leerlingen niet eens hun jas aan te trekken. Ze lopen er zó naar toe: klas uit, gang in, trap op. ‘Mooi he?’, zegt Ruby (9). De studio is een idee van meneer Tjeerd. ‘Hij heeft vroeger bij de radio gewerkt,’ zegt Robbie (11). ‘Radio maken, is heel goed voor je taal’, zegt Dinalienne.

Hoezo? Lindsey (10): ‘Je moet mensen interviewen en teksten schrijven.’ Mátyás (10): ‘De teksten moet je voorlezen.’ Ruby: ‘Netjes en met de goede klemtoon.’ Vince (8): ‘Als je radio maakt, leer je ook nieuwe woorden.’ Robbie (11): ‘En veel over computers.’ Lindsey: ‘Veel leuker dan uit een boek leren.’

Ouderwets
Toch klinkt radio wat ouderwets. Een televisiestudio was misschien leuker geweest. ‘Nee’, zegt Vince. ‘Radio is juist leuker.’ Dinalienne: ‘Bij radio kun je zelf de plaatjes bedenken. Bij film niet. Daar zie je alles al.’ Ruby: ‘Ik vind het ook fijner dat niet iedereen me ziet. Ze horen alleen mijn stem.’

Het onderwerp van de allereerste uitzending was ‘sport’. Ruby: ‘We zijn een sportieve school. We gymmen iedere dag.’ Wie lieten ze daarover iets vertellen? ‘De directeur’, zegt Ruby. En wie nog meer? ‘De gymjuf’, weet Robbie. En wie nog meer? ‘Ouders’, zegt Vince. En wie nog meer? ‘O ja’, roept Mátyás. ‘Natuurlijk. We hebben er ook zelf over verteld.’

Naam

Het radiostation van De Vijf Hoeven heet Radio Actief. Alle leerlingen en leraren mochten meedenken over de naam.

Luisteren

Wil je een uitzending horen? Ga dan naar de website van de school. Dinalienne: ‘Je mag niet zomaar een radiozender beginnen. Daarom zenden we via de computer uit.’

Een radiostudio op school. Niet alleen voor de lol, maar ook om van te leren.
Wat vinden kinderredacteuren Anne, Iris en Jesse ervan?

Anne (12): ‘Een radiostudio is leuk en goed voor je taal, maar van gewone taalles uit een boek leer je meer. Je kunt de studio ook voor andere vakken gebruiken. Een uitzending maken over een onderwerp van geschiedenis, dat lijkt me leuk.’

Iris (11): ‘Gaaf zo’n studio! Om iets te leren, moeten ze je wel verplichten om ook moeilijke woorden te gebruiken. Alleen maar taalles in de studio? Nee, leuke dingen op school moeten speciaal blijven.’

Jesse (12): ‘Les krijgen zonder boeken, dat wil ik altijd wel. Doe mij ook maar zo’n radiostudio! Ik weet al een onderwerp voor een uitzending: vernielingen aan scholen. Dat komt heel veel voor.’