Hangen en kletsen op het schoolplein?
Nee, sporten!


Op en neer. Op en neer. Hup, hup. Spring, spring. Saaie pauzes bestaan niet meer bij basisschool De Sporckt. Iedereen beweegt op Schoolplein14. ‘Je kunt altijd wel iets verzinnen om te doen.’

‘Schoolplein14’ wat is dat? Koen (12): ‘Ons schoolplein heeft vakken met kleuren. Je kunt er allerlei spelletjes op spelen’. Dennis (10): ‘We hebben een bullseye. Dat is een grote cirkel waarin je samen hinkelt en elkaar probeert om te duwen.’ Farah (10): ‘Maar we hebben er ook andere spelletjes mee verzonnen.’

De Sporckt was een van de eerste scholen die een Schoolplein14 kreeg. Elise (11) weet waarom. ‘De leraren vinden dat we te weinig bewegen in de pauzes. Voor de groepen 8 klopt dat ook wel.’ Ela (12): ‘We hangen en kletsen. Na acht jaar hebben we alle spelletjes wel gehad.’

Meepraten
In de klas is een paar keer over de veranderingen verteld. Ela: ‘Toch was het raar. Ineens hadden we een openingsfeest terwijl nog niet alles klaar was. Ik had ook best méér willen meepraten over de plannen.’ Brandey (10): ‘Ja, want stel dat we het niet leuk hadden gevonden. Dan was het geldverspilling geweest.’

Dennis denkt dat het wel goed komt met Schoolplein14. ‘Er is ook een voetbalveldje met kunstgras. Er is zelfs een kleine atletiekbaan. Je kunt altijd wel iets verzinnen om te doen.’ Koen: ‘Jammer dat ik in groep 8 zit en naar de middelbare school ga. Maar ach, de kinderen na ons moeten ook plezier hebben.’

Hoezo: Schoolplein 14?

Schoolplein14 verwijst naar Johan Cruijf. Inderdaad, die voetballer. Cruijf speelde altijd met nummer 14 op zijn shirt. Hij vond bewegen heel belangrijk.

Wat doe jij in de pauze op het schoolplein?
Vertel het op TilburgJunior!

Pien (11): ‘In de pauze gaan bij ons de jassen uit. We doen van alles: pannavoetbal, hockey, tafeltennis, basketbal. Soms is er een paar weken niets, omdat andere klassen aan de beurt zijn. De meisjes gaan dan meer hangen en kletsen. Jongens doen tikkertje of verstoppertje of ze verzinnen een ander spel.’

Raul (12): ‘Al dat speelgoed hebben we pas sinds twee jaar. Er waren een paar klimrekken en er was een zandbak. Kinderen uit groep 8 mochten toen meedenken over wat er moest komen. Dat vind ik heel belangrijk: dat je mag meepraten. Een stukje kunstgras, zoals bij Schoolplein14, dat mag er nog wel bij komen.’

Een bizarre pauze

Sjors, Liza, Ruben en Anna lopen naar buiten in de kleine pauze. Als Sjors stopt, botsen de anderen tegen hem aan. ‘Hé, waarom stop je Sjors?’, zegt Anna. ‘Ik zie een doos. Kom we gaan kijken’, zegt Sjors. Het groepje loopt naar de doos en ze vegen het stof eraf. Dan gaat de bel. Ruben pakt het spel en zegt: ‘Laten we het in de grote pauze spelen.’ Dan loopt hij richting de klas.

In de grote pauze openen ze het spel en beginnen te spelen. Liza komt op ’20 rondjes rennen is niet makkelijk’. Er komt een verrassing uit het spel. ‘Een poema!’, roept Anna. ‘Rennen!’ Als een gek beginnen ze te rennen. Een paar minuten later komen ze hijgend weer terug.

Sterkste
Ruben komt op ‘sterk moet je zijn voor deze klus’. Hij schrikt. De sterkste jongen van heel de school komt eraan. ‘Het is Sjoerd Sjoerdmans’, piept Ruben. Sjoerd gaat voor Ruben staan en zegt: ‘Ik ben uitgedaagd om met jou te basketballen.’ Daar gaat Ruben dachten de anderen. Maar Ruben wint en komt weer terug! Ze gaan verder.

Uiteindelijk is het spel klaar. Ze gaan het weer snel verstoppen. Als ze dachten het goed verstopt te hebben, gaat de bel. Dan komt Inge en die ziet het spel. Ze roept haar vrienden en pakt het spel en de volgende pauze gaan ze het spelen.

Amber (12)

Dit verhaal is gemaakt omdat je je nooit mag vervelen in de pauze.